Antrenamentul pentru catarare

Structuri artificiale pentru antrenament

In conditiile unui program de antrenament sistematic, este indicat sa ai la indemana niste structuri artificiale pe care sa le poti adapta nevoilor proprii. Acestea sunt foarte utile pentru antrenamentul de intretinere al fortei si rezistentei dintre sezoanele de catarare, pentru antrenamentele din timpul saptamanii (daca te cateri numai in week-end) sau pentru anumite exercitii specifice de care ai nevoie pentru corectarea unor puncte slabe pe care le-ai descoperit.

Daca esti motivat sa te antrenezi iti poti construi singur "baza materiala", astfel incat sa nu depinzi de programul salii, de disponibilitatea partenerilor sau de mijloacele de transport.

Pe noul tau poligon de antrenament poti sa reproduci pasajul pe care nu ai reusit sa-l treci pe stanca, poti monta tipul de prize pe care nu te simti in largul tau, sau prizele care iti umfla antebratul in trasee, poti sa-ti corectezi pozitia (aia cu fundul in spate, umerii in fata si picioarele indoite, stii tu !) sau poti face serii de cateva sute de miscari pentru anduranta. Si toate astea in timp ce asculti muzica preferata!



Placa de antrenament

Cea mai simpla "structura" este placa de antrenament. Aceasta se fixeaza de obicei deasupra golului unei usi, pentru a avea spatiu liber dedesupt, ca in imaginea alaturata.

Daca este bine aleasa, placa poate fi folosita pentru antrenamentul de forta pentru degete, dar si pentru incalzirea absolut necesara inainte de lucrul pe panou.

In pagina "Forta" vei gasi detalii despre folosirea placii de antrenament si link-uri catre alte site-uri cu informatii utile.



Pentru amenajarea unei suprafete mai mari cu cheltuieli minime, o solutie este montarea de prize direct pe peretii unei camere (sau pe hol, in pivnita, in garaj, etc.), cu conditia sa ai unul sau doi pereti din beton (si tavanul, desigur !) pe care sa nu-ti para rau sa-i gauresti si suficient spatiu.

Materiale

Tot ce ai de facut este sa montezi niste dibluri expandabile Ø12x40 M10, (care se gasesc la magazinele de feronerie) in gauri de 12 mm / 50 mm adancime in care apoi sa fixezi prizele cu suruburi cu cap Inbus M10. In prealabil, peretii pot fi tapetati, sau placati cu diverse materiale.

Atentie, la gaurire este foarte important ca burghiul sa fie perpendicular pe suprafata peretelui, iar aceasta trebuie sa fie perfect plana, altfel ai toate sansele ca prizele sa se sparga atunci cand le fixezi.

In imaginea de mai jos poti vedea aspectul final al "panoului" meu, dupa placarea peretelui cu cateva foi de PFL melaminat pentru exterior (cumparate de la Bricostore) si montarea prizelor. In cazul in care cei cu care imparti spatiul pe care vrei sa il amenajezi pentru antrenament protesteaza, poti sa le arati poza si sa le explici ca asta este ultima tendinta a modei pentru decoratiunile interioare. Te descurci tu...

Panou de antrenament

Configuratia prizelor tine doar de imaginatia ta si de scopul pe care il urmaresti in antrenament. In timp, poti adauga alte prize, sau le poti roti sau schimba intre ele pe cele existente, astfel incat antrenamentul sa nu devina plictisitor.

Daca vrei sa incerci pasaje mai dificile (mai ales in cazul celor de pe tavan), roaga un prieten "sa stea la primire" si pune o saltea de bouldering in zona de aterizare.

Uneori, daca spatiul este mic si risti sa te lovesti de lucrurile din jur, poate fi o idee buna sa porti o casca de protectie.

Ai grija ca in timpul antrenamentului sa folosesti magneziu lichid in locul prafului obisnuit, care s-ar raspandi prin toata casa.



Panou

Pentru antrenamentul pe probleme de bouldering si pentru system-training (metoda descrisa in pagina "Forta"), am construit un panou care are 2,5 x 2,5 m (panoul poate fi mai inalt, daca inaltimea camerei iti permite).

Panoul poate fi inclinat pana la 30 - 45 de grade cu ajutorul unor lanturi fixate cu ancore mecanice pe zidul din spate, care se pot agata la lungimea dorita de carligele montate pe structura din lemn. Cand nu este folosit, panoul se poate lipi de perete, ocupand foarte putin spatiu.

Structura panoului este un cadru din rigle din lemn cu sectiunea de min. 5 x 5 cm (3-5 montanti verticali intariti cu traverse orizontale), imbinate cu suruburi si intarite cu coltare din tabla. Pe acest cadru se fixeaza placi din placaj (min. 15 mm grosime) sau panel de 20 mm, folosind suruburi pentru lemn.

Inainte de fixarea placilor, se fac gaurile pentru montarea piulitelor cu gheare (prizoniere) in care se vor fixa prizele. Gaurile trebuie sa fie in numar suficient de mare pentru a putea monta prizele in orice configuratia ai avea nevoie. Pentru piulite M10 gaurile vor avea diametrul de 10,5 mm pentru panel sau 11 mm pentru placaj. Piulitele se bat pe spatele placilor, dupa eventuala vopsirea a acestora.

Pe treimea inferioara a panoului am fixat (cu holz-suruburi) o retea densa de prize mici pentru picioare, iar in zona superioara am montat prize pentru catararea pe probleme de bouldering. Pentru system training folosesc seturi de cate patru prize identice, pe care le montez atunci cand am nevoie.

De asemenea, in zona superioara a panoului poate fi montata si o placa de antrenament, pentru a creste dificultatea exercitiilor profitand de inclinatia variabila a structurii.

Cu aceste "dotari", panoul (prevazut cu un crash-pad in zona de aterizare) devine un instrument perfect pentru antrenament datorita polivalentei lui.



  Pentru antrenament nu te baza doar pe structurile artificiale. Imediat ce ai ocazia du-te la stanca, pentru ca vei avea nevoie sa-ti masori performantele pe trasee reale, sa-ti dezvolti tehnica si capacitatea de a descifra traseele si sa-ti stabilesti obiectivele viitoare pentru antrenament, observandu-ti punctele slabe.




TOP
Informatiile de orice natura din acest site (text, imagini, cod HTML sau CSS) nu pot fi utilizate sub nici o forma (transmitere, copiere, publicare, etc) fara acordul scris al autorului.