Zona de catarare Valea Pelesului - Sinaia
HomeContact
Informatiile de orice natura din acest site (text, imagini, cod HTML sau CSS) nu pot fi utilizate sub nici o forma (transmitere, copiere, publicare, etc) fara acordul scris al autorului.

Reechiparea traseelor vechi

Pe 14 ianuarie 2006 echipa noastra - Laurentiu Anghel si Radu "Tziganu" Justin Nicolae - a inceput (la propunerea lui Radu) refacerea/modernizarea traseelor vechi, echipate cu pitoane, din Sinaia. Pentru ca traseele erau echipate de mine - la inceputul anilor '90 - nu am avut probleme de etica legate de modificarea lor.

Proiectul a demarat cu ajutorul lui Mihai Anastasiu care ne-a donat 100 de urechi de spit "Fixe" de 25 kN, al lui David Neacsu (magazinul Himalaya), care ne-a imprumutat un generator Honda de 2 kW pentru alimentarea masinilor de gaurit rotopercutante (la 220 V) si al firmei de alpinism utilitar Verticon care asigura echipamentul de alpinism necesar si tijele "goujon" pentru spituri (de fapt asta este firma mea, asa ca profit de ocazie sa-mi fac reclama...).

 

Pitoane din Sinaia

Vechile pitoane din traseele reechipate

Jurnalul campaniei de reechipare

14.01.2006 - Am echipat cu spituri traseele "Odihna si Tratament" si "E Pericoloso Sporgersi" (care a fost prelungit pana sus, pe hornul din dreapta fostului top). Noile spituri au fost pozitionate astfel incat sa poata fi asigurate din pozitii cat mai comode si pentru limitarea riscului de accidentare la cadere.

Am montat urechi noi pe unele dintre spiturile care au fost adaugate in timp in trasee, iar celelalte, care erau prea vechi sau a caror pozitie nu corespundea cu logica traseului, au fost indepartate.

Inca mai avem de lucru, dar traseele pot fi urcate in siguranta:
- Nu am reusit sa scoatem toate pitoanele existente din cauza ghetii si a pamantului inghetat din fisuri.
- In Pericoloso trebuie sa dislocam un bolovan care pare instabil si sa curatam zona finala.
- Am echipat topurile cu cate doua spituri, dar trebuie sa montam lanturi si verigi rapide.
- Trebuie sa gasim o solutie pentru astuparea prizelor sapate care au aparut in trasee.

 



21.01.2006 - Am terminat reamenajarea falezei "Odihna si tratament". Ultimele doua trasee reechipate au fost Parkinson si Butthead.

Parkinson are o noua linie, ceea ce speram ca va readuce in actualitate acest traseu aproape uitat: dupa diedru se urca la dreapta pe sub tavan (crux), apoi se iese prin traseul Butthead (ultimele doua asigurari sunt comune).

Butthead este unul dintre putinele trasee usoare de pe valea Pelesului si se afla la cativa metri in dreapta tr. Parkinson. Traseul poate fi urcat si de incepatori: intrarea directa cu un pas de 7- poate fi ocolita prin dreapta (asigurand acelasi spit), iar restul traseului nu depaseste gradul 6 -.

- Am reusit sa scoatem aproape toate pitoanele ramase in traseele reechipate (au mai ramas trei in Butthead)
- Am dislocat bolovanul instabil de pe fisura finala din Pericoloso Sporgersi.
- Am echipat topurile cu lanturi si verigi rapide, dar am lasat si vechile pitoane (pentru ca erau greu de scos si pentru ca un cui in plus la top nu strica).

Roxana Paraschiv, care s-a alaturat echipei noastre, ne-a ajutat cu manevrarea generatorului si cu trimiterea pe coarda a materialelor necesare, asa ca de data asta ne-am miscat mult mai repede.

La primavara, cand se mai incalzeste, trebuie sa mai curatam lichenii de pe noile variante ale traseelor modificate si sa curatam eventualele pietre instabile ramase fixate in pamantul inghetat dupa dislocarea bolovanului din zona finala a tr. E Pericoloso Sporgersi.

 

Reechipare Tavanul Parkinson

Echipa noastra
in timpul reechiparii tr.
Odihna si Tratament

Tavanul din Parkinson
incercarea unui pas pentru
stabilirea pozitiei spitului



28.01.2006 - Am reechipat traseele "Supozitorul cu frunze", "Sisif" si "Tanar si liber" .

- Acum doi ani am montat impreuna cu Bogdan Dudau niste spituri in "Sisif", dar materialele folosite au fost de proasta calitate si au ruginit, asa ca am reechipat complet traseul si am scos toate pitoanele ramase.
- In stanga lui Sisif se mai afla traseul T.N.T, dar pentru ca nu stiu cine l-a echipat si nici nu am auzit sa fi fost urcat vreodata, l-am lasat sa rugineasca in pace.
- In "Supozitorul cu frunze", unul dintre cele mai frecventate trasee din zona, noile spituri se asigura cu usurinta inainte de fiecare pas mai dificil, pastrand totodata un traseu rectiliniu pentru micsorarea frecarii corzii.
- In "Tanar si liber" am inlocuit spiturile vechi (modificand si pozitia unora), am scos toate pitoanele si am montat un nou top, ceva mai sus decat cel vechi.
- Am inlocuit topul din "Oxijohn", unde intr-un spit vechi si un piton (pe care l-am scos cu mana) putrezea o bucla de coarda albita de vreme.

La aceasta iesire, Vlad Anastasiei s-a oferit sa participe la reechiparea traseelor si ne-a ajutat cu operatiunile de la sol si cu montarea corzilor de dirijare de pe surplomba.




04.02.2006 - A patra sambata la rand... Actiunea de reechipare a traseelor din Sinaia a continuat cu faleza "Inox" (stanca Belvedere).

Dupa ce am carat generatorul si cele 30-35 de kilograme de echipament din Poiana Stanii pana la baza peretelui, am montat spituri pe traseele "Legea lui Newton", "Rock'n'Fall", "Plexiglass" si "Inox".

- Am inlocuit urechile ruginite (si doua spituri care se miscau !) din "No Remorse" si din "Rest in Pieces".
- Inca nu am montat lanturi la topuri (pentru ca nu am avut) dar, provizoriu, am lasat verigi rapide in cele doua spituri de la fiecare top.
- In "Legea lui Newton" si in "Plexiglass" au mai ramas doua pitoane pe care nu am reusit (inca) sa le scoatem.

Pe drumul de intoarcere catre masina parcata in Poiana Stanii, la ora 6 seara, ne-am gandit sa reechipam si traseul "The Fuck of the Century", pe langa care trecea poteca. Am montat corzile si la lumina frontalei am montat primele doua spituri, apoi... s-a terminat benzina din generator. L-am alimentat cu putina benzina ramasa in primus si, la limita, am reusit sa montam al treilea spit si topul.

In iesirea asta am reechipat complet cinci trasee si am reparat alte doua, asa ca am recuperat pauza de sambata viitoare, cand vom merge la Busteni pentru etapa din Ice Climbing World Cup 2006.

 

Urechi de spit din Sinaia

Cateva dintre urechile de spit inlocuite.



05.03.2006 - Dupa o lunga pauza (Ice climbing World Cup 2006, catarare pe gheatza la Vidraru...) ne-am intors la Sinaia pentru continuarea actiunii de reechipare a traseelor.

Odata ajunsi pe valea Pelesului, primul impuls a fost sa ne intoarcem acasa. Zapada proaspat cazuta (cam 25 cm...) incepea sa se topeasca iar apa curgea siroaie de pe stanci.
Cu toate astea, am carat "monstrul Honda" (generatorul) si "tonele" de echipament la faleza Fiul Ploii, si ne-am apucat de treaba.

La sfarsitul zilei, adica la 18:30 cand am plecat de acolo, eram destul de incantati de rezultat: am reechipat traseul Fiul Ploii, un 7+ destul de sustinut si "lung cat calea ferata" (parerea lui Radu despre cei 35 m ai traseului) si am descoperit cinci trasee noi de care o sa ne ocupam saptamanile viitoare, dupa ce se usuca stanca.

La urmatoarea iesire in zona asta o sa fac si niste fotografii ale falezei pe care o sa le public in aceasta pagina impreuna cu o descriere cat mai precisa a drumului de acces.

 



15.04.2006 - Cu o intarziere de doua saptamani (de vreme ploioasa si rece) fata de termenul propus, am reusit sa terminam refacerea/modernizarea traseelor vechi din Sinaia, echipate de mine cu pitoane intre 1990 si 1994.

In total am montat 110 spituri cu goujoane de 90 mm M10 si urechi Fixe sau Petzl si 13 topuri cu lant si verigi rapide.

Nici de data asta vremea nu a fost prea buna, dar am incercat sa ignoram lapovita si am reechipat traseul Schweizer de pe stanca Franz Josef (zona Branzeturilor).

- Cele 100 de urechi Fixe primite de la Mihai Anastasiu s-au terminat deja, asa ca in Schweizer am montat urechile Petzl pe care le cumparasem pentru o premiera in zona Fiul Ploii. Noile urechi rezolva si problemele de orientare cauzate de distanta mica dintre liniile traseelor sau de intersectarea acestora.
- Pentru ca primul spit se asigura de jos, de pe bolovanul de la baza traseului, ne-am temut ca urechea va fi furata, asa ca am montat o ureche din inox (vopsita in verde) recuperata din traseu.
- Am inlocuit topurile cu cabluri de 6 mm ruginite ale traseelor care au final comun cu Schweizer cu doua topuri cu lant zincat si verigi rapide: unul pentru "Parmezan" si unul comun pentru "Schweizer" si "Cas".

Topuri ruginite

Cabluri ruginite demontate din vechile topuri


Cu ultimele urechi Petzl ramase am reparat traseul "1.84 m" din Poiana Stanii. Tarcul pentru caini construit la baza traseului de noii proprietari (?!) ai cabanei Poiana Stanii a fost mutat, asa ca accesul la traseu nu mai este o problema.

- Am scos topul cu cablu (ruginit desigur...) montat gresit de L. Posarlie sub pasajul cheie, am montat un top cu lant acolo unde trebuia si am pus inca un spit, necesar pentru asigurarea crux-ului.
- Acum traseul se termina la marginea de sus a peretelui cu un pasaj de 8- foarte intins (de aici si numele traseului: eu am 1.84 m si ajung la limita la priza). Din pacate, priza respectiva a fost adancita de cineva, dar pasul este inca destul de tare.


Cand voi avea timp, voi incepe echiparea proiectelor din zona Fiul Ploii: cinci trasee de 30 - 35 m cu grade estimate intre 7+ si 9-. Informatiile despre noile trasee vor fi publicate in blog-ul meu despre escalada.



Top